Sikit2 Lama3 membukit ;)

Kawan2 saya yang cute ;)

Isnin, 22 Julai 2013

Resepi Sambal Sotong Kembang


sumber gugel

Menu yang sedap dimakan bersama Nasi Lemak. Tapi bulan-bulan puasa ni nealopah makan dengan nasi putih jer lah. Resepi ni di masak hari jumaat lepas. 




Resepi oleh : Nealopah

Bahan-bahan :
Anggaran 300gm Sotong kembang
2 senduk cili blender *kurangkan kalau tak suka pedas
1/2 keping asam keping
Minyak secukupnya untuk menumis
Gula perang & Gula pasir
1 1/2 bawang besar di potong bulat
1/2 cawan pati santan
1 cawan air panas
Garam
Perasa

Bahan kisar ( saya tumbuk )
5 Bawang merah
3 ulas bawang putih
1/2 biji bawang besar
1 inci Halia
Sedikit Belacan

Bahan Hiasan :
Daun Bawang
Bawang goreng


Cara-cara :)
Potong sotong ikut size kegemaran
Rebus lebih kurang 15 minit ( Toskan) atau agak-agak lembut - Ketepikan

Tumiskan cili kisar dan bahan-bahan yang telah kisar kemudian masukkan gula - tumis hingga garing dan terbit minyak. Kemudian masukkan sotong yang telah di rebus tadi, masukkan anggaran 1 cawan air, asam keping. Tunggu hingga menggelegak dan masukkan garam dan pati santan. Setelah itu bolehlah di masukkan bawang yang telah di potong bulat tadi. 

Kacau sehingga naik minyak dan tidak lagi berair. Bolehlah perasakan dan di hias sebelum dihidangkan.

SELAMAT MENCUBA. Sotong ni sedap... masa kecik2 nealopah tak suka sotong ni sebab liat. Tapi bila dah pandai masak sendiri.... rebuslah dulu kan? hehehe 






22 ulasan:

:: Cik Viva :: berkata...

Sedapnyaa =)

Fiza Rahman berkata...

Sedapnya. Tak pernah lagi masak sotong kembang ni.

Amanda Suria berkata...

Yeay...nk cuba la.....I love sambal sotong rendam...

Farah Waheda Wahid berkata...

sambal sotong kembang ni memang sedap kan kakak nealopah kalau masak sambal...kat rumah tu 2 minggu sekali kalau pergi pasar mesti beli dan masak sambal sotong kembang...tapi biasalah sekali beli kena beli 2, kalau tak berebut... he he he...

ANIM berkata...

Kak suka makan tapi tak masak sendiri..huhu..
Suka makn soyong ni brsama yong tau fu

Deqla Manjew berkata...

kak.. sotong kembang ni camne eh? sotong kering tu ke?? errkk... hihi..

Khai♥Rin : anies berkata...

fav sy ni tp jrg buat sbb sotong kt sini mahal..

fairus mohamad noor berkata...

singgah ptg..menarik..ekceli m3h lum pernah masak pkai sotong kembang ni..pkai sotong biasa je

::NureeN:: berkata...

nureen kurang ckit mkn sotong kembang ni... asben suka hehe

Budak Kampung berkata...

kak...musuh iman ni sotong kembang

Kesuma Angsana berkata...

suka buat ni kalau masak nasi lemak, mmg sedap !

(Lizz) http://haslizalizz.com/ berkata...

hubby suka sangat ngan sotong kembang ni...makan ngan nasi lemak sedap ni,,,

NzA berkata...

ingat ptg ni nk masak sotong kembang ni..oic, kena rebus dulu ek neolopah????

❤Kamsiah❤ berkata...

akak tak pernah beli sotong ni...tp bila beli sekali dgn nasi lemak,sedap la pulak..

Chic Na berkata...

alaaa allergic seafood.. xleh makan.. wuwuwu

MulutPayau berkata...

Akak dari kecik smpai skrng tak mkn sotong...mmmg tak reti nak masak sotong...

umi alya berkata...

lamanya akak tak beli, sedapkan sambal sotong

azieazah berkata...

Yup, saya pun minat dgn sotong rendam nih. Buat sambal ler paling best.

Dulu saya pun tak reti masak, pastu baca kat blog rupanya kena rebus dulu sekejap. Baru tahu teknik betul, wahhh terus lembut. Senang jer, kan?

Falsya berkata...

nasib baik mak falsya dh masak dh sotong nie..hhehehe

Riedaffya ibrahim berkata...

wah cedap nih...teruja nengok

Deqla Manjew berkata...

laaa...dah tunjuk pic lagi tanya..haha.. ok2..

intanfirdaus247 berkata...

Sedap sungguh..bila teringat sotong..teringat zaman kecik..suka sangat makan sotong kering masak sambal ….terangkat…sedap nampak masakan lopah n..yum yum