Sikit2 Lama3 membukit ;)

Kawan2 saya yang cute ;)

Selasa, 12 Mac 2013

Pantang larang orang tua untuk ibu mengandung

Fasha tetap cantik walaupun sarat mengandung
sumber pic : mediamalaya

PETUA ORANG TUA UNTUK IBU HAMIL
  1. Dilarang mencaci atau menceritakan, dikhuatiri anak yang bakal lahir akan cacat
  2. Dilarang memukul, mendera dan mencederakan mana-mana binatang, dikhuatiri anak yang bakal lahir mengalami kecatatan.
  3. Dilarang memaku, memahat,mengail atau menyembelih binatang,dikhuatiri anak yang bakal lahir bibir terbelah atau mengalami kecacatan.
  4. Dilarang bergaduh dengan ibu mertua, dikhuatiri mengalami kesulitan ketika melahirkan anak.
  5. Dilarang makan sotong, dikhuatiri menghadapi masalah ketika bersalin. Anak mungkin tercerut tali pusatnya.
  6. Dilarang mencerca atau melihat sesuatu yang ganjil, dikhuatiri akan kenan.
  7. Dilarang minum air tebu atau kelapa di awal kehamilan, dikhuatiri anak akan gugur.
  8. Dilarang melihat gerhana, dikhuatiri anak mendapat tompok hitam atau bermata juling.
  9. Dilarang melangkah kucing yang sedang tidur, dikhuatiri mata anak akan tertutup seperti kucing yang sedang tidur.
  10. Dilarang menyusup di bawah ampaian kain, nanti anak akan terencat.
  11. Dilarang makan makanan yang berakar seperti pegaga, nanti terlekat uri.
  12. Dilarang tidur waktu tengahari, nanti kepala anak akan menjadi besar.


Pantang larang ini adalah sebahagian sahaja, masih bnyk lagi pantang larang yang lain2. Kalau ada boleh lah kawan2 share bersama. Walaupun nampak macam tak logik jer bunyi nya pantang larang ni, terpulanglah pada individu tu sendiri nk ikut atau tidak.

Cuma apa yang nealopah terfikir, nenek moyang kita sangat-sangat menjaga ibu-ibu yang hamil. Macam2 pantang larang yang diorang letak kan, mungkin ianya melalui pengalaman atau pengamatan mereka. Tapi wanita2 yang hamil mmg Chomel!


P/S : Masih bnyk rumah kawan2 yang nealopah belum jenguk....insyaallah nealopah datang nnti. Keadaan skrg mmg agak bz. Maaf yer kawan-kawan.


32 ulasan:

izan mama mia berkata...

mmg banyak pantang larang, terutam anak sulung..


tambah lagi,...tak elok pakai pakaian yg tak sopan..nnt anak pun akan ikut camtu,..

Nurzakiah Hanum berkata...

thanks for sharing

♥ Wina ♥ berkata...

hurmmm mcm² kan pantang larangnye? yg kelakar & pelik pun ade ehehehee..

Aina Areen berkata...

alahaiii , tengah mengandung pon pakai baju ketat-ketat -__-

aini shahroni berkata...

jom berpantang!!! hahaha..

AyueJean AJ berkata...

AJ ada dengar kak......
Memang banyak sangat pantang larangnya....

:: Cik Viva :: berkata...

comel fasha..bila nak bersalin tu??
banyaknya pantang larang.. =)

Syikeng berkata...

hehe setuju dengan aina . nampak macam buah labu je =..="

Farah Waheda Wahid berkata...

nice piece of sharing kak.. boleh simpan buat panduan untuk masa akan datang ni... heee...

fazilzura berkata...

kalau ikut pantang larang time ibu ngndg mmg banyk ..

ayok seksi nye pasya sendat tuuu

Mrs Velentine berkata...

banyak pantang larang kan

Nafira usof berkata...

banyak nyeeee..
zura x banyak sgt amalkan pantang larang nih.. tapi ade jugak ler..hehehe

Ira berkata...

tq share info ni.
masa pregnant, kdg igt, kdg x igt semua benda2 ni. hehe..
rindu plak saat2 pregnant dlu.. :)

❤Kamsiah❤ berkata...

masa akak form 6 dulu,sorg guru lelaki berpesan..
"kalau kamu kawen,mengandung nnt,jgn la sesekali pakai baju/t shirt ketat melekat..hingga nampak perut memboyot(mcm pasha sendat tu)...sgt2 tak elok dan tak manis dipandang"

akak cukup2 malu bila tgk wanita preggy pakai baju ketat..

Kesuma Angsana berkata...

aduhai nape ngan FS Tu.... masa mengandung ni mmg byk sgt pantang larang yg kdg2 cam x masuk dek akal aje kan hehehe. ikutkan ajelah

Ratu Hatiku berkata...

Kdg2 ada betulnya pantang larang org dulu2 nie tp saya ada ikut ada tdk :D
lbh2 lg bab mkn hihihi

nens cellection berkata...

bagus ni..nnt kalo preggy lg kene alert dgn pantang larang ni..hehe

QasehnyaRania berkata...

suka tgk fasha.cute.ada beli mjlh harmoni bulan dis..

trima ksih kak berkongsi.. utk ingtn saya nti :)

ANIM berkata...

Kalau yg pelik2 tu, jangan percaya sangatlah. Kalau kebetulan terjadi, dan kita percaya disebabkan apa yg kita dilarang buat (walhal semua dari Allah) takut jadi syirik pulak. Wallahua'lam

zulaikha megat berkata...

di larang mengunci almari nnti susah beranak..

beranak mana ada senang yer dak..hehe

Love Me Plz berkata...

amboi akak..
share psl pantang larang mse pregy plk yee..
ade tnda2 nk dapat bby baru ke?
hihihi wtever it is.. thnx alot for the info..

Chic Na berkata...

banyak jugak pantang larang nya. yg penting jgn buat perkara2 negatif.

Wanieys a.k.a IbuQalief berkata...

mmg byk pantang lrg time mengandung kn..klu utk kebaikan better ikutkan

adianiez AIDA berkata...

seksi nyer fasha...
tapi cantik!
i like...

Mar Haini Abdul Rahim berkata...

mesti ada sebab kan kenapa byk pntang larang.. huhu~

Nurul Aini berkata...

Banyak yang saya pernah dengar..Fasha tu cantik tapi awatlah pakai baju gitu..nampak buruk sangat aihh..hehehehe..Ops..

Elfirah LOng berkata...

x cantik baju dia

intanfirdaus247 berkata...

owh ingat sapa tadi..ketat sungguh ye baju dia...emmm..lawa dah muka..tang baju hancur..hehe..oppsss

banyak nya pantang larang...

Hanie berkata...

kak.. nak share info ni yer.. sy bg kredit kat blog akak yer.. thanks

Jemput lawat yer
http://rujukvitaminku.blogspot.com/

Normala Ab. Shukor berkata...

salam perkenalan,byak tips dlam ni..saya share yer..jemput singgah blog saya yg masih baru ni...
http://vitaminsihat2u.blogspot.com/

shah berkata...

Pati sarang burung walit. Membantu mwngurangkan kahak dan batuk..mengubati
penyakit asma..sesuai utk wanita mengandung dan juga bayi dalam kandungan.
Mengurangkan kesan nikotin kepada perokok dan mengurangkan serangan barah.

Tanpa bahan pengawet.Muslim produk.

pati sarang burung rm90.00
sarang burung 3btol rm20.00
sarang burung 1gram rm8.00

blh hubungi sya 0149705845 shah.

Unknown berkata...

Ye la tu