Sikit2 Lama3 membukit ;)

Kawan2 saya yang cute ;)

Rabu, 30 Januari 2013

Petua Hilangkan Rasa Pedas Cili Pada Blender

cik gugel !


Perghtua lagi... dh macam mak nenek plak nealopah rasa. Mcm bnyk bebenor perghtua nealopah ni. Al maklumlah dah hari2 duk dapur, nk tak nak kenalah ambik tahu jugak perihal petua2 di dapur ni. Bukan ape..nnti senang  diri sendiri jugak. Sumber ni nealopah dapat dalam majalah kira2 10 tahun yang lalu. Hahahaha...lama simpan tu u olls! Tapi pernah jugak amalkan.

Bagi yang penah mengalamai situasi nk blender makanan bayi atau jus buah tapi blender tu ada rasa pedas atau bau yang kurang enak. Nak pulak blender lama. Siap ada kesan kuning kunyit mklumlah blender bahan2 nk buat rendang ari raya.... yer dok ? baik ngaku cepat..hahahaha.

Cara Pertama : Bagi nak hilangkan rasa pedas tu tadi, basuh blender menggunakan segenggam garam kasar, kalau tak ada  bahang rambang (org tgganu kata) garam halus & juga sebiji limau nipis, perah airnya yer. Kalau rendam sekejap lagi bagus.

Cara Kedua  Ambil sedikit kelapa parut dan sedikit air masukkan kedalam blender dan blend beberapa saat. Hasilnya, kesan kuning2 dan rasa pedas tu semua hilang. Insyaallah.

Bila berhadapan dengan situasi ni jangan lupa yer perghtua nealopah. 
Selamat mencuba Kawan2 !


Ppssstttt : Kalau menantu pandai & ligat di dapur...mak mentua tentu sayang!

 

32 ulasan:

Kakzakie berkata...

Kakak selalu blend kulit sunkist kalau nak hilangkan bau pedas tu sebab tak tahu petua ini. Good lain kali kakak cuba petua ini pulak.

nea lopah berkata...

Tq kak...bg petua jugak!

Budak Kampung berkata...

nk try la kang..tq kak petua mak jemah nh

nea lopah berkata...

ur most wcome!

pinky berkata...

wah petua yg bagus...blh cuba ni....kita dhlah pakai 1 blender jer....hahahhaha..

Anum berkata...

great
salam rabu
singgah pagi

Mia Kassim berkata...

Boleh dicubalah lepas ni...hehe

Ratu Hatiku berkata...

Oo baru tau..selama nie rendam ngan sabun je dulu... Ok tq sharing ya :D

nea lopah berkata...

sama2 kite share..

CeqGu berkata...

haaa bagus petua ni...bleh try bila nak buat ice blended

fazilzura berkata...

DLU TKUT NAK kongsi blander , ye lew takut nnt cmpur2 rasa..

nw mmg gune kaedah gitu

Elfirah LOng berkata...

kak neo lopah petua hari nie berguna.... good ...heheheh

hainom OKje berkata...

bagus jugak petua ni neolopah....tapi oleh kerana selalu tak de benda yg disebut utk hilangkan bau tu...OKje belasah je bau pedas pun baulah...hehe...lagipun sebab jarang buat juice pun so oklah kot!!!

Ayu Lah berkata...

kena cuba la ni.. selalu terjadi keadaan nih..

aTieYusof Family berkata...

bagus petua ni..
boleh cuba nti..TQ share:)

iima ❥ berkata...

saya biasa guna kelapa jgk :)

Amanda Suria berkata...

thanks...petua murah dan mudah sgt berguna,..mekasih nealopah..salam kenal...akak follow...

::NureeN:: berkata...

tq2...
tp nureen jarang guna blender hehhee... cuma asben pesan pas jer blend apa2 pon terus basuh, tue jerr nureen amalkan..

thx polo U, polo U back :)

LiLy @ MaMaQiStInA berkata...

boleh cuba petua ni nanti...thanx for sharing...^^

Kesuma Angsana berkata...

dua2 cara KA guna juga hehehe

el berkata...

sllu cuci ngan sabun je hahaha
ok ok nti el try..abis lah garam kat umah lau mcm ni..dah lah hari2 mmg ke dapur masak je kojenye :)..slm knl nelopah

❤Kamsiah❤ berkata...

akak guna limau kasturi..blend beberapa biji...harum baunya..

fatin amalina husna berkata...

yg kedua tuu, selalu guna kat rumah..sebab slalu sgt buat masakan yg mmerlukan santan..=D

Tihara berkata...

Mekasih nealopah..
Tapi akak dh ada 2 bekas blender...
Kalo dulu2 mmg ngaku seme bedal situ..
Kadang tu minum air tembikai belrlada gitu :)

Wak Gelas™ berkata...

wak pon dh lama x pakai blender jugakkk., ahHKs

Aziela berkata...

Akak selalu blender kelapa parut jer.

Kasih Salina berkata...

petua yg senang jugak nak diamalkan..

najwa khatib berkata...

Gud info, nk cube nnti. Thnks c.su syg.
P/s: nk jd mnantu ksygn n nk mak mrtua syg,hihihi

Nurul Aini berkata...

Betul kak..sebab saya selalu nak blender jus atau nak buat aiskrim dan sebagainya..kalau guna blender mak saya bau cili, last2 saya beli blender khas untuk saya..hehe..baru tahu petua ni. Sangat2 bagus lah kak..kongsi lagi.

nea lopah berkata...

ok adik tq!

Aisy Nasiha berkata...

nak cuba dulu petua ni... saya baru pikir nak bli blender baru sebab nak buat bubur untuk nazif yg nk cecah enam bulan... kalau ok, tak payah la ada dua blender...

Elfirah LOng berkata...

mcm2 kaedah