Sikit2 Lama3 membukit ;)

Kawan2 saya yang cute ;)

Selasa, 2 April 2013

Resepi Ayam Masak Lemak Cili Padi




Syukur...hari ni baru dapat buat n3. Nealopah masak ni menu ni hari minggu yang lepas. tetiba tekak ni teringin nak makan  masakan org nogori. Bukan pandai sangat pun nak buat. Macam biasa gali2 resepi dulu dalam Dapur Tanpa Sempadan.  Bahan2 pun ada dalam peti ais, so boleh lah mencuba. 

BAHAN-BAHANNYA :-)

Setengah ekor ayam, potong ikut suka buang kulit, cuci bersih dan toskan
 3 biji kentang, kupas, belah 4 dan rendam
 2 batang serai, dititik
1 helai daun kunyit
500ml santan cair
200 ml pati santan
 1 keping asam gelugor
Garam secukup rasa
Air secukupnya

BAHAN KISAR HALUS :-)

4biji bawang merah
1/2 inci kunyit hidup
1/2 inci halia
15 biji cili api ( boleh tambah atau kurangkan)

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Masukkan ayam ke dalam periuk bersama serai titik dan bahan kisar halus. Gaul rata dan masak atas api hingga ayam kecut. Tuang santan cair, kacau rata dan jika perlu tambah sedikit air lagi. Biar mendidih.
  2. Masukkan kentang dan asam gelugor. Masak hingga kentang hampir empuk. Tuang pati santan,  masukkan daun kunyit dan bunga kunyit. Perasakan dengan garam secukupnya dan secubit gula. Kacau perlahan. 
  3. Masak dengan api sederhana hingga mendidih. Kacau selalu, bila kentang empuk, rasa dan jika ok boleh matikan api. Sedia untuk dihidangkan....

SELAMAT MENCUBA

32 ulasan:

Tihara berkata...

kalau belah perak dia letak kerisik..sedap menu ni, my hubby suka :)

Nurzakiah Hanum berkata...

comelnya

LiLy @ MaMaQiStInA berkata...

Sedapnye..nyum²..^^

:: Mrs.Eady :: berkata...

agagagagaa...sedap nyer!!!

((: AYu :)) berkata...

feberet en bad nih

pinky berkata...

amboi sedap nampak....nsb kita baru lepas makan masak lomak ni....hehehe.... nt kt up entry ya...skrg bz...=)

Puteri Mama berkata...

yummmy...nmpak sodap ler....hehehe...nnti nk try jugak.tq shre resepi :)

Puteri Mama berkata...

yummmy...nmpak sodap ler....hehehe...nnti nk try jugak.tq shre resepi :)

KY berkata...

eeemmm...sedapnya, KY suka sangat masak lemak cili padi, lama juga tak buat..

AyueJean AJ berkata...

Favourite AJ ni..
Nak pulak campur dengan rebung...
Perrghhhhh....

nens cellection berkata...

telan air liur dh..dh la puasa..hoho..best2!

Riedaffya ibrahim berkata...

sedap nih...bole copy resepi..heee

aTieYusof Family berkata...

Sedapnya! masak lemak cili api ni kegemaran hubby sy..dah lama tak masak..boleh lah masak nti..hehe:)

Mrs Velentine berkata...

sedap..minta sikit..hehe

Kesuma Angsana berkata...

mmg sodap sgt dah ni hehehe

Nafira usof berkata...

pergghhh... tangkap leleh nih.
lawan plak ngan nasi putih panas2!
makan x hengat~

ALoNa CintamaniszLite berkata...

sedap...sedap..takyah tambah lauk lain dh. cuma tambah ulam aje, hehe..

tp kan..kalo masak lemak telur itik lagi sedap...hihi

(Lizz) http://haslizalizz.com/ berkata...

erermmm sedap...terliur...

NzA berkata...

amat menyelerakan....lama dh xmkn msk lomak.

Alia Laila berkata...

Wahh sedapnyaa ^^
Kalau mak saya, dia tak suka ayam dijadikan masak lemak. Dia cakap macam tak sesuai. Tapi kami anak-anak dia makan jaa :D

Nurul Aini berkata...

Sedapnya..pengsan..hehe..Nak buat lah, dah lama tak makan.

ANIM berkata...

kalau pedas sampai terkeluar airmata, lagi best..

Aku Penghibur berkata...

ishh terliur jadinye ..nyum nyyum

Mar Haini Abdul Rahim berkata...

tergodaa dn terliurrrnyaaa.... meleleh dh air liur basi memalam nii hehe

Chic Na berkata...

nampak menggoda. dahla tayang peha kecik ayam tu, part yg cikna paling suka. :)

deno berkata...

belum pernah lagi deno rasa ayam masak lemak nih...huhu

Mia Kassim berkata...

Sedap ni....masak lomak cili padi...

Deqla Manjew berkata...

sedapnyeee... dah lama x makan.....huhuhu

Wanieys a.k.a IbuQalief berkata...

sedapnyer...lama dh xmakan masak lemak cili padi ni

NinaAz berkata...

nina kalo masak guna santan fail skit. heeee... sebab, xreti macam mana nak kacau biar santan tu tak berpisah jadi santan + air. heee. paham x? hehe

Mimie Najib berkata...

sedapnya kak..terliur..hehehe

izan mama mia berkata...

cantik nampak kuahnya