Sikit2 Lama3 membukit ;)

Kawan2 saya yang cute ;)

Khamis, 18 April 2013

Peringatan kepada Ibu Bapa






Nealopah terbaca dalam Facebook Tadika seri Iman Intelek, Sekadar perkongsian dan peringatan kepada kita semua. sudi2 lah luangkan masa membacanya yer.


Kisahnya :
Nini bekerja disebuat pusat asuhan dikawasan elit yang kebanyakkannya didiami orang melayu dimana pusat asuhan yang menempatkan anak2 golongan bijak pandai dan dah tentunya juga berada. Pusat asuhan yang bagus, system yang teratur, disiplin yang baik. Malah bagusnya majikan Nini menerapkan nilai2 pendidikan Islam sedari kanak2 ini kecil lagi.


Dari peringkat bayi hinggalah prasekolah, terdapat lebih kurang 50 org semuanya anak2 jagaan mereka. Semua berjalan lancar hinggalah pada satu hari, mereka menerima seorang ahli baru, kanak2 lelaki berusia 4 tahun. Daniel namanya. Kecil tapi teserlah ketampanan wajahnya seiras wajah siayah. Di pusat asuhan itu juga ada seorang budak perempuan berusia lingkungan 3 tahun, Norish yang juga sangat comel dan cantik.


Kelihatan dari hari pertama, Daniel sudah mula tertarik untuk berkawan dengan Norish. Kemana Norish kesitulah Daniel mengekori. Apa pun aktiviti yang dilakukan Norish, Daniel pasti akan turut sama.


Di dlm pusat asuhan itu, bayi akan diletakkan satu bilik, kanak2 lelaki dan kanak2 perempuan juga akan diletakkan dibilik berasingan. Tiap hari selepas makan tengahari, mereka akan dikerahkan untuk tidur dan tentunya dalam bilik masing2.


Pada satu hari, Nini yang sedang memeriksa setiap bilik bagi memastikan tiada masalah telah terkejut kerana terlihat kelibat Daniel duduk disisi Norish yang sedang tidur sambil mengusap2 wajah nya. Nini segera mendapatkan mereka dan memujuk Daniel untuk pergi kebilik kanak2 lelaki dan tidur.


Esoknya waktu ada aktiviti bermain, Daniel kelihatan begitu rapat dan mesra kepada Norish, dibelainya rambut Norish dan diciumnya pipi Norish. Nini mula rasa pelik. Tapi merasakan itu sekadar biasa untuk kanak2 seusia, yang mungkin menunjukkan sayang, maklumlah kebiasan kita juga mencium kanak2.


Tengahari itu, sama seperti semalam, Daniel sekali lagi ke bilik Norish dan rupanya di berbaring sebelah Norish dan terlelap sama sambil tanggan nya memeluk Norish. Bila Nini kejutkan dia menangis kerana tidak mahu tidur dibilik kanak2 lelaki.


Kebetulan hari itu keluarga Norish lambat datang menjemput. Norish bermain2 dan seperti biasa Daniel adalah peneman yang setia. Kali ini dia agak bertindak luar biasa, memeluk dan membelai Norish. Nini seperti biasa akan menegah dan memisahkan pelukan itu.


Namun hari ini adalah kemuncak kepada apa yang selama ini menjadi tanda tanya kepada Nini..hari itu kebetulan hujan. Tiada aktiviti bermain diluar. Semua kanak2 bermain di dalam bangunan. Tapi tidak kelihatan Daniel mahupun Norish. Puas dicari kelibat mereka diserata bilik tapi tidak ketemu.


Akhirnya Nini separuh pengsan bila dia menolak pintu stor dibelakang dan terlihat Daniel yang berusia 4 tahun itu duduk dipeha Norish dan sedang mencium perut Norish sambil melondehkan seluarnya dan Norish sudah tidak berbaju Cuma yang tinggal seluar dalam!!!


Pantas Nini menjerit dan mengangkat Daniel sambil Norish menangis (mungkin terkejut kerana Nini menjerit, sebab sebelumya dia hanya diam). Norish segera dipakaikan baju dan Daniel juga segera di paksa memakai semula seluarnya.


Di bilik pengetua yang tenang dalam ribut. Daniel ditanya mengapa dia bertindak demikian dan dengarlah jawapannya


“Papa buat kat mama boleh, kata papa dan mama tu cara kita nak tunjuk kita sayang, kalau kita sayang kita buatlah macam tu!!!!!!!!!”


Segera keluarga Daniel dipanggil, pada mulanya mereka menafikan cerita Daniel, tapi bila Nini dan pengetua menceritakan perbuatan Daniel kepada Norish.. si ibu terkejut dan mula menangis sambil mengakui sebenarnya ini adalah pusat asuhan yang ke 3 mereka tukarkan Daniel. Tapi kejadian yg sama telah juga terjadi. Pengetua secara diplomasi menasihatkan mereka dan minta agar anak mereka dirujuk kepada pakar untuk mendapatkan rawatan.

Bapa Daniel agak ego dan tidak mahu menerima teguran dan agak sombong dengan mendakwa tidak ada apa silapannya tapi ibu Daniel mengaku bahawa Daniel pernah beberapa kali melihat mereka melakukan hubungan intim. Pada mulanya mereka agak kekok, tapi akhirnya merasakan tiada apa yg perlu dirisaukan kerana Daniel masih kecil, tapi rupanya kesan dari tindakkan itu telah merosakkan ‘jiwa’ Daniel. Apatah lagi dgn penjelasan yang salah.


Moral : sebagai ibubapa, tolonglah!! Usah risau dengan anak yang kurang mendengar kata2 kita kerana mereka lebih terdidik dari apa yang mereka lihat iaitu tingkah laku kita. Dalam islam juga ada garis panduan antara anak dan ibu bapa, batas aurat dan juga waktu bila yang boleh dan tidak anak2 untuk masuk kebilik ibubapa.


Anak2 sekarang bukan macam anak2 dahulu, mereka sangat pantas berfikir dan naluri ingin tahu lebih hebat, selaras dengan kemajuan dunia. Jadi tolonglah agar berhati2 dalam hal2 yang sebegini. Bila ketika dan waktu yang sepatutnya dan tidak sepatutnya mereka ketahui, supaya kisah seperti ini tidak berulang..








23 ulasan:

Kesuma Angsana berkata...

very gd sharing ni ! panduan & peringatan untuk semua ibu bapa

Sheila Salim berkata...

assalamualaikum kak nea. masyallah. takutnya sheila baca ni. pasni mmg akan berjaga2, takleh tunjuk kasih syg suami isteri depan budak2. bahaya gilaaaaaaaaaa. Ya Allah!

❤Kamsiah❤ berkata...

seeloknya pisahkan tempat tido ibyabapa dgn anak2 bila mereka mencapai usia 2 th..

nea lopah berkata...

Betul tu kak... tq kak kamsiah

Farah Waheda Wahid berkata...

great piece of sharing kakak nealopah...sebagai peringatan kepada semua... ^_^

Nafira usof berkata...

betol tuh.. anak2 memang cepat jer belajar dari tingkah laku mak n ayah.. memang kena hati2.

Riedaffya ibrahim berkata...

terkejut pon ade bc kisah ni...harap kite sbg ibu bapa amik wat pengajaran la kan..sy ni dua orang puteri yg bakal membesar..risau gak bila tgk budak2 skrg..cepat aje difikirannye kan...

Che Rosliza Che Mat berkata...

Seram sejuk pulak baca....nice sharing...

Zee Suhaini berkata...

mmg ade parents yang camni..anak2 cepat je ngikut..bkn dia reti ape pon..

Ira berkata...

good sharing.. tq kak..
bdk kecik mmg cepat meniru apa yg kita buat. peringatan yg baik utk ibu bapa..

Sura Mohd berkata...

satu kisah yg sangat bagus utk dijadikan teladan kpd semua ibubapa..tq for sharing..

aini shahroni berkata...

astagfirullah..
saya pun pernah dengar kes macam tu berlaku dekat pusat asuhan adik sedara saya..

ANIM berkata...

zaman kak mengajar di selangor tahun 90an, jumpa kes begini berlaku kat anak kawan di taska...habis anak2 ditaska dipindahkan kerana budak lelaki tu tak habis2 menyelak kain budak2 perempuan. tak tahulah, adalah kerana sebab yg sama nea lopah tulis ni...
kesiankan..anak masih kecil, pendedahan terlalu awal

AyueJean AJ berkata...

Semoga menjadi iktibar buat para ibubapa diluar sana..
Anak kecil ibarat kain putih...
Nak2 budak sekarang, laju je ikut perbuatan orang dewasa..

NzA berkata...

mmg sangat bahaya sbb anak2 kecil sgt jujur n mrk belajar dr pengalaman....

Tihara berkata...

ye la kan, dalam Islam ada garis panduan tentang batas2 ni..hati2 lah..aduhai

Kathy Rbain berkata...

hmm..kesilapan ni berpunca dari ibu bapa..

umi alya berkata...

tak terkata..

Chic Na berkata...

erkkk.. kecik lagi kot. ibubapa kena lebih berhati2.

((: AYu :)) berkata...

emm... menakutkan... mintak simpang jauh2 benda2 gini yerk...

Deqla Manjew berkata...

NAUZUBILLAH... ada ka patot berasmara dpn anak2.. ingt anak2 skng ni tak cpt belajar ke? nk slhkan sape lagi kan kalo bkn ibubapak..

ashra berkata...

thanks sharing..

btol2...kita jaman dulu kecik2 blur2 je kan.budak zaman skang umur 2 tahun,lagi telus cakap apa die nampak..

mak pak haruslah sedar....malu dibuatnya nanti.hehe

Nurul Aini berkata...

Ya Allah..takutnya..bahayanya. Budak2 zaman sekarang dah lain. Mereka sangat2 cerdik.