Sikit2 Lama3 membukit ;)

Kawan2 saya yang cute ;)

Sabtu, 9 Mac 2013

Ibu bapa sekelian......Tahukah anda?



Khas untuk ibu bapa sekelian... Tahukah anda bahawa :
  1. Anak tunggal selalunya lambat bercakap.
  2. Anak perempuan cakap banyak 3 kali daripada lelaki
  3. Bermain dengan anak2 meningkatkan kegembiraan emosi anak-anak.
  4. Anak lelaki suka fizikal touch dengan ayah. Main ultraman, pergi padang. Kalau anak lelaki x dapat fizikal touch dia akan suka bergaduh dengan adik beradik nya.
  5. Interaksi antara ibu bapa dan anak dengan bermain akan membina bonding antara anak dan parent.
  6. Anak2 pun stress sebab tak keluar rumah, cubalah luangkan masa bawa anak keluar rumah dan bersiar2.
  7. Anak perempuan mempunyai potensi yang lebih besar dari sudut kemahiran berbahasa (verbal)
  8. Anak lelaki mempunyai potensi yang lebih besar dari sudut kemahiran visuospatial(ruang). Asuh kelebihan ini dengan memberikan mereka peluang bersukan seperti bolasepak ,menunggang basikal. Doktor galakan membeli basikal kerana ini akan meningkatkan skill mereka.
  9. Kanak-kanak yang mempunyai kemahiran membaca akan mempunyai kemahiran bertutur dan berbahasa yang baik.
  10. Kanak-kanak yang sering berdamping rapat dengan bapa mereka didapati lebih berdaya saing dalam banyak hal. Lebih berkeyakinan diri,sayangkan diri sendiri, mudah menyesuaikan diri di sekolah, kemahiran interpersonal yang baik.

Sekadar perkongsian...ini adalah hasil kajian, tak semestinya 100% betul. 



sumber muka buku shop4mybabykids.

Keluarga shin chan yang mencuit hati



20 ulasan:

Anne Rihann berkata...

betul sis, sebab sy dpt tengok dkt anak buah sy yg lelaki tu, dia rapat sgt dgn ayahnya. :)

Ann Ishak berkata...

kesimpulannya, hubungan ibu ayah anak adalah bagai aur dengan tebing :)

NoEn berkata...

betul juga tu...anak sy mmg cakap banyak..huhu

Tihara berkata...

bagus info ni..thanks nealopah :)

Aisy Nasiha berkata...

blh percaya, mmg banyak kena dgn kebiasaan yg dijumpai....

Nurul Aini berkata...

Waahh..ada yang kena. Ibu bapa memang besar tanggungjawabnya..dan juga perlu memainkan peranan dengan betul. Susah nak jaga anak2 ni kan kak..hehe..macam manalah saya nanti.

izan mama mia berkata...

mia cpt je cakap wwalau anak tunggal..ker dia nak adik lagi..hahahaa

tq ..tadi br baca kat fb

Chic Na berkata...

ala nak kena tunggu ada anak dulu la ni. hehe..

aTieYusof Family berkata...

TQ sharing..
anak sy skrg ni mmg lebih rapat dgn Babah dia..moga anak2 kita menjadi insan soleh & kamil..amin! :)

Cinta Misteri berkata...

yeaaa...ibu bapa kena tahu in8! inilh yg CiMamalkn utk ank2 bujang CiM. tp...abg lbh rapat dgn papa, adik semuanya nk bgtau mama

ummiross berkata...

Info yang bagus..dapat juga jadi panduan ibu2 dalam mendidik anak2.

CeqGu berkata...

Firas kalau ayah dia balik keja, xnyempat2 ayah dia nak bukak kasut, dia dah ajak main bola. Pd hal seharian duk dgn mama xder plak dia nk ajak main.

IntaNBerliaN berkata...

ooo ank lelaki suka fizikal touch yer... br tau, xda ank lelaki lagi.. tu yg xtau sgt.. hihii

*btw, sorry tau.. baru dpt sggah sini... alhamdulillah baucer tu dah dpt :-)

MulutPayau berkata...

Info yg berguna utk ibu bapa....Thnks dik, berkongsi di sini...

Maria Menado~ berkata...

okay2. boleh try amalkan.. hehe.

tak salah mencuba kan. =)

Hatimi Tahirruddin berkata...

tips yg menarik...:)

QasehnyaRania berkata...

betul tu.. tenkiu kak :)

sy suka bb girl :)

QasehnyaRania berkata...

maaf lama tak singgah.ciksu bizi sikit ;)

Kesuma Angsana berkata...

setuju sgt,, dari pengalaman KA yg ada anak lelaki dan pompuan ni hehehe

Fiza Rahman berkata...

Betul tu. Sbb saya ada ank lelaki dan pompuan ☺☺