Sikit2 Lama3 membukit ;)

Kawan2 saya yang cute ;)

Selasa, 26 Mac 2013

Resepi Karipap Amatur (DIY)

Kari puff moden 4 segi 


Alhamdulillah, akhirnya siap jugak n3 ni, dh lama nk buat sebenarnya, sebelum ni nealopah penah upload n3 kari puff ni Klik sini. Cuma tak ada resepi bersama, sekadar gambar sahaja. Atas permintaan seorang akak di opis yang katanya kenapa tak upload resepi2? Hehehe..hadoi lah, saya bukan pandai sangat pun memasak, sekadar suka mencuba resepi baru, itupun jika ada kelapangan waktu serta bahan2 yang tak berapa cerewet.

Resepi asal adalah dari my Sifu, Cik Mat Gebu. Puas nealopah search semula resepi nya tak jumpa, tapi yg seakan sama yang INI. Ok jom kita mulakan :)

Bahan-Bahan Inti : 

  • 3 biji kentang
  • 200gm daging cincang ( guna yg Jenama Ramly je)
  • sesudu cili kering yg dikisar ( optional )
  • 5 helai daun kari
  • 1 sudu rempah kari
  • 1/2 inci halia
  • seinci kayu manis ( optional )
  • Sekuntum bunga lawang ( optional )
  • 1 biji bawang besar ( yg size kecil )
  • 2 ulas bawang putih
  • garam secukup rasa dan gula jika perlu ( nealopah guna brown sugar )
  • Air
  • 2 sudu minyak masak

Cara-cara :
  • Kentang dikupas dan potong dadu
  • Tumbuk bawang besar, bawang putih dan halia, tumiskan bersama kayu manis, bunga lawang, dan daun kari... sehingga naik bau.
  • Buat pes rempah kari tadi bersama cili blender...masukkan dan kacau hingga rempah nmpk agak garing sedikit, masukkan daging, kentang dan air. Tutup sebentar hingga empuk dan kacau hingga air nya kering,
  • Sejukkan inti sebelum proses seterusnya.....



Keluarkan dari freezer, biarkan dlm 10 ke 15 minit hingga agak lembut

Potong2 pastry tadi... jap g kita nk mengayam.

Inti yang telah di sejukkan 
(gambar tak berapa nk jelas sbb guna kamera hp)

Anyam lah berselang seli, letakkan inti dlm 1sudu 
tekan2 dengan garfu di tepi2 untuk kekemasan

Sapukan kuning telur diatasnya...bg cantik berkilau berkilat.


Masukkan kedalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 190C, masak selama lebih kurang 20 minit atau kuning keemasan. Puff nealopah ni dah kuning kehitaman sebab setting 25minit, hehehe
Kalau oven ada sistem kipas, on kan semasa membakar pastry. Akhir sekali sejukkan di atas jaring2 sebelum dihidangkan

Inilah hasilnya, kawan2 kalau buat lebih kemas dari nealopah ni yer, saya bab seni ni mmg C-. Zaman sekolah dulu pun ada pendidikan seni buat tikar dari kertas warna, sama jer caranya. 


Tetamu saya yang makan puff hari ni.
Cik Bieha & Cik Alya

SELAMAT MENCUBA!!



33 ulasan:

:: Mrs.Eady :: berkata...

wahhhh!

:: Mrs.Eady :: berkata...

wahhhh!

Kila Lala berkata...

sedapnya kak....

((: AYu :)) berkata...

ble nk buat lagi kak? ari tu tak smpt nk rase..

*** sempat buat n3 walaupon cuti... hahahahah

:: Cik Viva :: berkata...

nampak menarik macam kat bakery..pandai akak buat.

Nurzakiah Hanum berkata...

selamat pagi ...
singgah pagi
apa khabar pagi nie.. dah makan ke?

Nory Zoulkefle berkata...

wahhh menggiurkan betul ni...
nak try buat lah nnt..
heheh

Fiza Rahman berkata...

Rajinnya. Macam ketupat lah karipap tu ☺☺

Sura Mohd berkata...

cantiknyer karipaptu..4 segi..mengiurkan..nak..nak..
nak kena buat ni..:)

Puteri Afiqah berkata...

nyum2 !
sedapnya :)

Kesuma Angsana berkata...

wah mmg sedap sagt, tq share resepi yer

nea lopah berkata...

Jom2 kita buat..hehehe..rasa sebijik mcm kita beli kat bakery tu!

LiLy @ MaMaQiStInA berkata...

nampak sedap tu...thanx kongsi resepi...boleh cuba nnt ni...

Farah Waheda Wahid berkata...

melets kak... karipap ni memang terbaik!!!! ^_^ tiba2 teringat dah lama x buat karipap bakar... he he he...

*air tangan kak nealopah mesti sedap...

Nafira usof berkata...

*telan air liur sambil berlalu pergi.. huhuhuhu

nens cellection berkata...

wahh..pandainya..ade kawan nens buat bakul..ngayam2 mcmtu la..huhu, xreti lorr kretif2 ni..hehe

dear nk ke jubah saiz 50 tu?..sori nens bz skit sbb odit, x tercek plak..hehe..kalo nk nnt leh terjah kt almari nens, atau nens collection bgth warna die ek...;)

aLyNnZ berkata...

hohooo..best ler larkan kalo kreatif pandai masak memasak..soh je ler wat apa pun jadik jew..menyelerakan ler...lapooo

Kuazue Mohd berkata...

rajin tu menganyam...

yan's cottage berkata...

cantik....kreatif sangat...

pinky berkata...

hehehe....kreatif nealopah...kalau kita tahu ngap jer...ekekeke...

adzairdawati makdara berkata...

wahhhh mintak sikit hehe

nea lopah berkata...

bole kak...datang lah kuantan. Tq yer mak dara sudi jenguk blog saya!

lina lilo berkata...

baru singgah n follow

jom join hadiah best
http://luvlina.blogspot.com/2013/03/1st-giveaway-by-linas-journey.html

Maria Menado~ berkata...

ya allah.. sedapnya gayanya... lawa dah tu kak.. saya ni lagilah... hehe.. masak ni. ishk... failed! hehe..

Deqla Manjew berkata...

pergghhh sedap ni.. deqla hantu karipap tau.. kehkeh...

ashra berkata...

aishh..ini bykan amatur da..sy karipap biasa pun fail lagi.hehe

Chic Na berkata...

berseni la karipap akak macam tikar. :)

intanfirdaus247 berkata...

x nnampak pon amatur..serius lawa dan hekbat la karipap nih

aTieYusof Family berkata...

Sedap nya!..mcm yg sy jumpa jual kt kedai kek..rasa mesti lagi sedap ni..:)

Riedaffya ibrahim berkata...

cantik la....da kire kreatif..kite amik resepi boleh yunk?

fieda berkata...

wah..terbaik..

Masya berkata...

wawawawawa.. ni bukan karipap.. dah macam pai dah..

Nurul Aini berkata...

Tak pernah nampak karipap macam ni..hehe..boleh buat, tapi kena cari kulit tepung tu dulu lah.