Sikit2 Lama3 membukit ;)

Kawan2 saya yang cute ;)

Isnin, 18 Februari 2013

Tanda-tanda Kanser yang perlu kita tahu


salah satu khasiat delima adalah memusnahkan sel kanser



Sekadar perkongsian apa yang nealopah baca dr gugel. Mesti dah ramai yang tahu sebenarnya kan...sebab hal2 mcm ni kita biasanya alert. 

(1) Kanser pangkal rahim
- sebarang lelehan atau pendarahan yang luar biasa.
- sakit selepas bersenggama dan turun berat badan.


(2) Kanser payudara
- bengkak atau gumpalan di buah dada.
- keluar cairan berdarah dari puting, pembesaran kelenjar di ketiak, kedutan pada kulit di buah dada.

(3) Kanser usus besar
- perubahan tabiat membuang air, hilang berat badan.
- sakit dalam perut dan usus, berlaku pendarahan semasa membuang air.

(4) Kanser paru-paru
- batuk kuat berterusan, batuk berdarah, nafas termengah-mengah, sakit dada dan hilang berat badan.

(5) Kanser perut
- hilang berat badan, muntah berdarah, sistem pencernaan yang tidak teratur, cepat kenyang walaupun makan sedikit.

(6) Kanser limpa
- sakit di bahagian abdomen, hilang selera makan, turun berat badan, kulit dan mata menjadi kuning dan bahagian abdomen membengkak.

(7) Kanser ovari
- haid tidak teratur, tumbuhan keras di bahagian abdomen, sakit semasa bersenggama, ketumbuhan bulu rambut yg melampau, suara menjadi lebih mendalam.

(8) Kanser otak
- sakit kepala, muntah-muntah, gangguan penglihatan, lemah atau lumpuh, pening/pitam, pelupa, perubahan personaliti.

(9) Kanser prostat
- sukar dan sakit semasa kencing yang berpanjangan.

(10) Kanser darah (leukimia)
- letih, pucat, mudah lebam dan mudah mendapat jangkitan (infection).

(11) Kanser tekak
- suara garau/serak, ada ketumbuhan di tekak, sukar menelan dan kelenjar membengkak di leher.



P/S  : Kawan2 kalau ada tanda2 diatas, jangan berlengah jumpa doktor. Tapi mencegah itu lebih baik dari mengubati. Semoga kawan2 semua d beri kesihatan yang baik...amin.

sumber sini

18 ulasan:

Farah Waheda Wahid berkata...

thanks for sharing kak... minta2 dijauhkan la dari segala jenis penyakit...penyakit luaran, penyakit dalaman dan juga penyakit rohani... uhuksss...

Zee Suhaini berkata...

thanks kak..amat berguna ni..

Nurzakiah Hanum berkata...

thanks for share

Love Me Plz berkata...

huish nsib baek akk share info ni..
klaw x.. IF pun trkial2 nk kne cri sndri info cmni..
hihi ap2 pn thnx..

Kesuma Angsana berkata...

tq share .. info yg bagus ni

Anne Rihann berkata...

kdg bkn kanser, mcm sy cume breast cyst tp doc ckp xde pape, doc pn x suruh buang, tp kalo nk buang pn ok. yg penting kene jaga makan ye gals kt luar tu, sakit x ikut umur. sy pn muda lg, kawin pn blum, tp aggp jela tu ujian Allah SWT, anyway, good sharing :)

Falsya berkata...

thanks kak sbb share...semoga dijauhkan dr sebarang penyakit..amin3..

Nafira usof berkata...

banyak khasiat jugak buah nih eh~ tapi kadang2 harganye mahal melampau~
huhuhu

AyueJean AJ berkata...

Thanks for sharing..
Semoga kita semua dijauhkan dari penyakit2 berbahaya ni...

el berkata...

smoga kita smua dijauhkan penyakit ni..thx for the info..:)

Ratu Hatiku berkata...

Takutnya... Mintak dijauhkan dr sebarang penyakit ya Allah...
Tq sharing

Chic Na berkata...

thanks berkongsi info. kena sentiasa alert dgn tanda2 mcm tu.

Irfa berkata...

Huhu..minta jauh dr penyakit yg sukar di ubati

najwa khatib berkata...

Ya Allah, jauh kn la dri pnyakit knser. Dh la ayah dlu kne knser

intanfirdaus247 berkata...

Kanser menakutkan....jauhkanlah kita semua dari penyakit n..

P/s; cantik header..baru eh

Mrs Velentine berkata...

tq share utk kita semua..so kena beware

Nurul Aini berkata...

Semoga di jauhkan daripada terkena kanser ni..Arwah sepupu saya kanser hati..Allah, tak tahu nak cakap apa. Semoga dengan perkongsian ini kita dapat ambil langkah awal. Terima kasih kak sebab share.

Elfirah LOng berkata...

emmm seram